Nu är isen borta!

Igår vid 11.30 gick jag ett varv runt kvarteret när Ninni och Theo skulle somna efter lunch, då låg isen fortfarande på sjön men den var väldigt mörk.

Igår eftermiddag strax innan 18.00 så var jag fram på andra sidan en sväng och då var isen borta, bara lite kvar vid Sjöstrand som låg och guppade...

Det var molnigt hela långa dagen men ändå ca 15 grader varmt, men vi passade på att mysa inne då det blåste rätt bra.

Idag så är det inte alls många grader och det blåser massor, det ska ju tydligen komma snö i morgon 😩...
Jag som hade sett fram emot att ev grilla på sista april men det blir not till att äta mat ute.

Annandag påsk var Angelica, Robert och Liam här, då grillade vi hamburgare och åt ute juh... Men men sommaren kommer ju snart 😀

Tappat sin första tand och cyklar själv!

Det har varit fint väder ute hela veckan och vi har varit ute varenda dag!
Just igår så var dagen lite extra speciell för Melvin! Han har ju som jag tidigare skrivit inte varit så speciellt intresserad av att lära sig cykla, dock har det ju varit mer intresse nu än tidigare år.
Men nu när Hilma cyklar på för fullt så är han nog bra sugen, men vi tjatar inte.

Rätt som det är, när jag hänger tvätt och Göran är i garaget, Hilma och Meja cyklar och de andra är på studsmattan så hör jag Melvin "Pappa jag kan cykla!!!" Jag tittar upp och där kommer han i full fart och har startat helt själv, med stöd av trädgårdsmöblerna ;P.

Han "landar" som han säger, på gräsplätten framför lillstugan och är jätteglad, "det var inte meningen att jag skulle cykla" sa han och skrattade...
Han är på väg tillbaka till utemöblerna för att försöka igen men jag säger till honom att starta direkt på uppfarten, han försöker och vips, lätt som en plätt, han cyklar iväg och "landade" denna gång vid studsmattan.

Hans uttryck att han landar i stället för att stannar har nog att göra med att han bromsar inte utan liksom hoppar av cykeln när det antingen vinglar för mycket eller kommer hinder i vägen, han jobbar fortfarande på det där med att bromsa ;P.

Vi gick in, åt middag och det blev dags att sova. Melvin kommer och frågar när någon ska dra ut hans tand som är så lös!? Fixar det säger pappan, en tråd knyts fast och sen rycks den ut! Den var lös men ändå inte dinglande lös.
Jag ångrar att jag inte han filma och knäppa kort för hans min var obeskrivlig! Inte ett ljud förutom att han gnällde fram ett nej precis innan den åkte ut och sen var han räck chockad och stolt!

Nu har han äntligen fått tappa sin första tand och efter sommarlovet börjar han lillettan! Vår lilla Melvin börjar bli stor <3

Utan stödhjul!!!

I slutet av förra sommaren så cyklade Hilma i full fart på sin cykel med stödhjul som knappt nuddade marken. Vi testade någon gång utan och det gick några meter har jag för mig men nerverna satte stopp och säsongen var slut och cyklarna ställdes bort.

I år så gick det bättre 😄. Vi tog fram cyklarna i förrgår och igår plockades stödhjulen bort, Hilma själv som ville och vips! "Släpp då mamma, jag kan fälv (själv)", lät det när vi testade på gräset första gången.

Att starta själv var lite svårare men hon kämpade på och jag hjälpte henne då och då.
Idag bad hon om att sätta tillbaka stödhjulen, mest pga att starterna är lite jobbiga tror jag men inte en chans sa vi, du kommer aldrig att få sätta tillbaka dem nu när du kan och är så duktig! 😄.
Hon insåg att det bara var att fortsätta traggla och hon blir duktigare hela tiden, i slutet av dagen var det inga problem alls, hon hade toll och med lärt sig att svänga runt utan att behöva stanna.

Mycket stolt tjej!

Vad beträffar Melvin så har han aldrig varit riktigt intresserad av cykeln, förra året testade vi både med och utan stödhjul men när det inte var lätt som en plätt på en gång så gav han upp.

I år så har det börjat lite annorlunda, han har åkt runt här på sin cykel han också som de andra och när Hilma kunde cykla utan stödhjul så ville han snabbt ta bort sina också 😜.

Det som är med Melvin är att han är feg och väldigt försiktig, det har han alltid varit. Han villa absolut inte cykla på infarten utan bara på gräset, han sneglade bak hela tiden för att kolla så jag inte släppte taget om stången.

Första gången han testade så släppte och och det gick bra men han såg i skuggan att jag inte höll i och då blev han osäker, du testade han på uppfarten, efter det ska det bara vara på gräset.

I och med att han är osäker så vinglar han ganska mycket och håller inte styrkan mellan armarna, styret och kroppen.

Igår innan vi skulle gå in så insåg han att han faktiskt kan och han går med på att jag släpper om vi är på gräset, då börjar vi på en speciell punkt där det lutar neråt, jag håller i tills han startat och sen trampar han på i ca 10 meter tills han når stuprännan och där svänger han och stannar 😉. Sakta men säkert, det släpper nog så småningom, med lite pepp och beröm, Intresset verkar ju finnas i år i alla fall 😄.

Sitter och vilar sig lite ❤️.

Senaste veckan... och påsken!

I måndags vet jag inte riktigt vad vi gjorde...

Tisdag var en mer händelserik dag, kusin Mikaela fyllde är och vi var bjudna på på tårtkalas. Vi skulle fara efter vi ätit lunch kom vi överens om.

Vi åt frukost som vanligt och när barnen var påklädda och klara så slängde jag ihop en kardemummakaka, 8.30 stod den i ugnen.

Så här blev den...

Under tiden kakan gräddades så förberedda jag lunchen, makaronilåda med lite av varje.

Här är innan jag hällde på äggstanningen. Barnen tyckte den blev jättegod!

Efter lunchen som vi åt redan vid 10.00 så hängdes det lite tvätt innan vi packade ut oss i bilen och åkte mot Svenstavik.

Theo sov gott i bilen.

När vi kom fram så var vi lite tidigare än Mikaela tänkt så tårtan var bara påtänkt ännu, men det var inga problem att få hjälp med den...

Alla ville vara med!!! (De tre äldsta var i skolan)

Efter gott fika med en fin och god tårta ( som jag glömde ta kort på) så lekte barnen i Mikaelas rum, dessvärre så var inte Mikaela där och kikade till dem hela tiden så...

Ninni passade på att sminka sig lite 😛

Tiden gick och kalaset var över, innan vi rullade hemåt så bestämde vi oss för att kika förbi hos Robert och Liam en sväng (Angelica jobbade).

Liam och Theo lekte bra på golvet 😊

Timmarna gick även här... Vi fick ta en burk mat av Liam vid 16.00 när han började bli hungrig och strax efter 17.00 kom Angelica hem. Hon föreslog att vi kunde äta med dem så vi hjälptes åt att laga pasta med baconsås.

Ninni som bara sovit 30 min på vägen till Svensta blev lite trött fram emot eftermiddagen...

Göran hämtade snusarna i bilen och strax var hon helt utslagen...

I pappas mysiga knä.

Klockan hann bli kväll innan vi åkte hem.
Vad gäller de andra barnen så åt de middag hos farmor innan det vankades musikkafé.

Klass 4-6 anordnade café för att samla pengar till klassresa samt visa sina färdigheter i bl.a. engelska, varje klass hade varsin pjäs och sen uppträdde även de barn som spelar instrument. Jonna som spelar fiol fick vara med.

Man kan ju nu fråga sig varför vi inte var där och tittade!?
Jag brukar gå och i år erbjöd jag Göran men han hade dels ingen lust och dels så funkar det lite sämre att vara själv och natta barnen nu när Ninni klättrar ur sin säng och Theo är trött samma tid och inte nattas i samma rum.
Nu blev vi ju kvar i Svensta längre men vi var hemma innan caféet var slut. De hade ju i alla fall farmor som tittade och jag har varit iväg på så gott som alla övriga uppträdanden, sen får alla tycka vad de vill men nu är frågan besvarad i förväg 😄

I onsdags fick vi besök av Tina och Astrid på förmiddagen. Jag bakade en rabarberpaj som vi smaskade i oss av lite senare, men först hann vi äta lunch och så hjälpte jag Tina att göra hand och fotavtryck med Astrid.
De var tyvärr tvungna att åka redan 13.30 då Märta skulle hämtas på dagis vid 14.00 men vi hinner ju träffas mer.

Precis när de skulle åka så ringer Göran, som är i Bennys garage och byter olja på bilen. Han hinner inte klart så han kan hämta barnen och frågar ifall jag vill ta en promenad fram eller om vi skulle be Susanne att hämta Hilma och Melvin från dagis!? Det fick bli en promenad, en ganska så rask en då tiden rullade på ganska snabbt innan vi kissat och klätt på oss alla 4, jag, Towe, Ninni och Theo. Men vi blev bara 10 min sen 😀.

Här kröp Theo in och lekte tidigare under förmiddagen! ❤️

På vägen hem från dagis stannade vi till vid garaget, Göran behövde hjälp att hålla i tratten när han skulle fylla olja då dunken var stor och tung. Towe stannade kvar och vi andra fortsatte hemåt.

Skärtorsdagen kom och både Jonna och Meja vill vara påskkärringar på skolan så det blev till att sminka direkt efter frukost...
När resten av barnen var klädda och tänderna var borstade så ville ju såklart de också bli sminkade, allra helst Ninni som var ganska så otålig men väntade på sin tur.

Så här fina blev de!

Göran lämnade Hilma och Melvin på dagis, jag bytte ut liggdelen mot sittdelen till Theo, tänkte att det kan vara bra nu när det blir varmare ute och vi kommer att tillbringa mer tid ute, även när han inte ska sova ;).
Sen kilade jag och de tre yngsta iväg till kyrkis.

Vädret var ganska fint till en början men det gick bara mot det sämre, himlen blev allt gråare och vinden tilltog så den tilltänkta påskturen med barnen runt byn som påskkärringar blev inte av, vi tog en tur till Svenstavik istället. Vi inhandlade lite av varje och såklart lite påskgodis.

PÅ långfredagen var vi ute några timmar efter frunch, Göran och Casper krattade gräsmattan och jag fick för mig att gå lös med systemkameran som har legat och samlat damm hela vintern. Bilder från den har jag dock inte lagt över på datorn än...

Ninni och Theo sov sött i vagnen, men när Ninni vaknade var det på med galonisar och sen leka i sandlådan. Theo vaknade också så småningom och han trivdes bra i sittdelen då han kunde sitta och titta och filosofera en stund innan det blev dags att gå in och laga middag.

Nyvaken...

...och glad <3

Lördag och påskafton! Jag har bjudit hit mamma, Tina och barnen, Magnus jobbar.
Tina fick börja förmiddagen med att ta med barnen ut efter frukost och byta däck på bilen som hade punktering, men nu har hon bytt sitt första däck och det gick galant!

Vi var ute när de kom, solen sken även denna dag men det blåste lite halvkallt...
Efter en stund var det dags att gå in och laga lite mat, det blev en thaikryddad kycklinggryta.

Jag passade på att mysa lite med Astrid

Hon växer så det knakar och är ju ca 7 veckor nu redan!

Theo sitter med momma och myser en stund :)

vi åt middag och sen fick barnen sitt påskgodis, Ninni delade med sig till Märta, Ninni själv åt inte alls mycket, hon ville inte ens ha chokladen! Vet inte alls varför, har för mig att hon gillar choklad,,, men hon äter ju inte godis så ofta så det kan ju ha ändrats...
Casper fick följa med Tina hem så det blev liiite tomt, tänk att man märker direkt om någon av barnen fattas!

Påskdagen tillbringades också till viss del ute, men bara några timmar, sen blev det kyligt och vi gick in och åt en tidig middag innan det fick bli mys med popcorn i soffan. Tyckte lite synd om Ninni som inte tyckte om något godis alls, något gott måste hon ju få äta :)...

Annandag påsk, idag, (började detta inlägg för 3 dagar sen!!!) kom Angelica och Robert hit på middag.
Vi gick ut direkt efter frunchen och blev ute hela långa dagen, vi till och med åt middag ute!

Idag har varit en otroligt fin dag, speciellt vädermässigt. Det var strålande sol och ca 15 grader varmt, lätt att man vill klä av sig men tunna överdragsbyxor, fleecejacka och tunna mössor fick barnen ha på sig, isen ligger ju fortfarande på sjön här... men så fort den är borta så blir det varmare i luften och ok att klä av sig lite mer.

Casper åkte med Robert och Angelica hem hit idag, han hade fått stanna en natt till hos Tina men han hade väl lite hemlängtan antar jag ;).

Till middag blev det hemgjorda hamburgare, rotsaker i ugnen och sallad med fetaost. Egentligen var det meningen att vi skulle äta köttfärslimpa men jag frågade Göran om vi inte skulle ta fram grillen istället!? Sagt och gjort, grillat blev det :).

Liam och Theo blev trötta och papporna tog dem på en tur runt kvarteret medan mammorna fixade med middagen, bara grillningen lämnades över till karlarna...

Dukade upp i solen...

Barnen verkligen ÄLSKAR när vi äter mat ute!

Som man ser på bilen så åkte även cyklarna fram idag och till och med Ninni skulle absolut cykla, hon fick ta sparkcykeln utan trampor, en sån som ser ut som en vanlig cykel. Men än så länge får de endast cykla på gården då det inte är sopat runt kvarteren och det ligger massor med grus kvar. Grus som är så lätt att halka till och ramla på...

Hungriga!

Härligt!

Mums!

så småningom blev det dags att ta in tvätten och gå in, Angelica var redan inne och tog hand om disken! Hon är så snabb så man hinner inte med förrän hon satt igång ;P

Barnen kom in en efter en, de lekte lite på rummet innan vi avslutade den långa dagen med lite glass på kvällskvisten!

Ninni hittade mina fina stövlar och skulle självklart prova!

Nu är klockan snart mitt i natten, alla barnen sover, älsklingen också och besöket åkte hem för några/någon timma sen.
Nu återstår bara tandborstning och sen sängen!

God natt och hoppas alla har haft en Glad och fin påsk!

Vår!!!?!!!

Idag var planen att vi skulle städa (jag hade påpekat att det behövdes och älsklingen bestämde dag) och detta efter frukost men innan lunch. Klockan 9.15 var det klart!!! 😮.

Theo var trött och jag la mig på sängen med honom och mös, där låg vi i 2,5 timma. Han somnade och jag passade på att vila jag också, de andra barnen kikade på film.

Vi åt lunch och efter en stund gick vi ut i det fina vårvädret! För jag tror och hoppas att det faktiskt är vår på riktigt nu 😊. Hängde tillochmed ut overaller och jackor som jag tvättade, se sista av vinterkläderna så när som på en jacka samt alla mössor och vantar.
Bar senare ut tre IKEA kassar, en med vinterskor och två med tvättade och torra vinterkläder 😀.

Barnen fann sig i leken uta direkt och lekte på ett par timmar innan vi gick in för att laga middag.

Barnen är glada att vattenpölarna fortfarande är kvar!

Och Ninni kommer nog att bo i sandlådan hela sommaren 😉

Göran såg något på gräsmattan som han trodde var en plastbit eller liknande... men det var det absolut inte utan en liten fin...

...blomma!

Själv har jag börjat få nässelutslag lite här och var och de dyker upp plötsligt utan anledning... I förrgår kom det intill höger armhåla och bak vid bh-bandet på samma sida och nu kväll på vänster handled och samma överarm. Klias som tusan gör det!
Har även haft på höger höft för ca 1 vecka sen...
Har väl säkert med våren och min allergi att göra 😢, tänkte jag skulle slippa ta medicin...

Snö!!! 😞

Natten till måndag kom det massa snö... och även natten till idag (onsdag)...
Vi vill inte ha mer snö nu, det blir bara slask och blask och gården blir ännu lerigare 😞.

Så här såg det ut i måndags...

I söndags var vi ute hela långa dagen, det var varmt och skönt, solen sken och vi njöt!
Plockade fram gympadojjor till barnen för att kunna ha på skola och dagis (här hemma är det fortfarande för blött).

Ninni trivdes som fisken i vattenpölarna 😜

Theo åt lunch ute när han vaknade efter några timmars sömn ute i vagnen.

Jonna slöade i solen...

Vi hade det jättemysigt ❤️.

Men nu... nu blir man ju bara deprimerad...
Nu vill jag ha riktig vår! Tänker i alla fall tvätta undan vinterkläderna för jättekallt är det inte så de klarar sig med tunnare jackor och överdragsbyxor samt fleecedressar under ifall det behövs.

Tonfisksås...

Pasta med tonfisksås är så himla gott!!! Så gott så jag tänkte dela med mig av receptet, väldigt bra att det är enkelt också!

Detta recep gör jag dubbelt av och det blir ändå över när vi alla ätit.

1 gul lök
2 dl cremefraiche
Salt
Svartpeppar

Hacka och bryn lök och vitlök lite lätt i olja.
Häll av lite av oljan från tonfisken och tillsätt den och bryn en stund tillsammans med löken.
Tillsätt tomatpuré, rör om, tillsätt krossade tomater och chilisås, låt koka upp och låt småputtra en liten stund.
Sist tillsätts cremefraiche, rör om ordentligt och låt koka upp igen, smaka av med salt och pappar.
Servera med valfri pasta 👍

MUMS!!! 😄

Morgonpromenad och Linssoppa!

Melvin och Hilma är hemma från dagis denna vecka då de hade någon form av magsjuka i helgen, de var de två sista i skarn som åkte dit (bara det inte börjar om!?). Jonna var först ut redan den 9/3 och sen har det spridit ut sig, till en början med ganska långa mellanrum.

I alla fall så efter frukost och lite stök så kände jag mig strax innan 09.00 lite rastlös... Theo var trött och Ninni grinig, de övriga tre hade  precis börjat kika på en film.

I alla fall så klädde jag på Ninni, Theo och mig och gick ut på en promenad i minusgraderna (ca -3)...
Vi var ute i 1 timma och när jag kom tillbaka så sov även Ninni, Theo somnade vi bröstet innan jag lade honom i vagnen.

Efter promenaden hade jag ny energi och jag kokade en linssoppa som vi snart ska äta till lunch. Ninni sover fortfarande så hon kommer inte behöva sova mera senare idag och det resulterar förhoppningsvis i att hon somnar lugnt och i tid ikväll!? Hoppas gör jag i alla fall.
Hon har ju lärt sig klättra ur spjälsängen och det i sig är ett ganska stort problem så hon inte kommer till ro alls på kvällen trots att de andra också ska sova samtidigt.

Theo sover också lite oroligt på nätterna nu, inte alls hela nätterna som han så gott som alltid har gjort... Han vill upp och tutta och sen orkar jag inte lägga tillbaka honom då han inte alltid somnar på en gång igen... Men det är väl en fas antar jag, det lär ordna till sig igen skulle jag tro.

Nu ska jag njuta en stund till av lugnet och musiken här i köket innan vi ska äta lunch 😄.

Igår klädde Ninni på sig galonisar, stövlar och mössa och ville gå ut, snusarna och tummen är ett stort teckna på en trött flicka! Kanske hon behöver sova på förmiddagarna istället!? Vi testar ett tag 😊

😘

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!